Přihlásit se do Intranetu ČD

 
 

Železničář / Provoz / V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

15.11.2024

České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale i do údržbové a servisní základny. Investice jdou i do vybavení stávajících středisek údržby. V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která zajišťuje správné nastavení všech parametrů podvozků vozidel a významně urychluje jejich servis.

V olomouckém depu ČD vylaďuje podvozky vozů nový měřicí lis

Jedná se o měřicí lis, který slouží k montáži, demontáži a celkovému měření parametrů podvozků vozů. „Právě podvozek je jednou z nejdůležitějších součástí vlaku a jeho správné nastavení je zásadní pro bezpečnou a plynulou jízdu. Správné nastavení zaručí například i to, že podlaha ve vozidle zůstane během jízdy v rovině, i když je vagon nerovnoměrně zatížený,“ řekl místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis Michal Kraus. Měřicí a nastavovací lis je zařízení, které má důležitou roli ve chvíli, kdy vozidlo po najetí určitého počtu kilometrů zamíří do depa ke kontrole a servisu. 
Podvozek je nutné rozebrat, zkontrolovat, vyměnit předepsané díly a poté znovu smontovat. „Při pravidelné servisní prohlídce je podvozek rozebrán do posledního šroubku. Všechny jeho části jsou pečlivě zkontrolovány a díly vykazující opotřebení vyměněny. Prohlídka zahrnuje i defektoskopii kol nebo kontrolu svárů a pružin. Některé díly se vyměňují ve stanovených intervalech vždy, aby byla zajištěna bezpečnost provozu a spolehlivost vozidla,“ uvedl ředitel Oblastního centra údržby Východ ČD Martin Elstner. Pokud je vše v pořádku, podvozek je smontován. V té chvíli přichází na řadu práce měřicího lisu, který na podvozek tlačí silou až 60 tun a i za pomoci laseru jej pomyslně zatěžuje do správné polohy. Důležitý je přitom každý milimetr. Ve chvíli, kdy jsou splněny všechny parametry stanovené normami, vrací se podvozek pod vagon.
Měřicí lis třetí generace pro České dráhy vyrobila firma Washina engineering. Důraz je kladen na maximální automatizaci, což minimalizuje možnost chyby lidského faktoru. Především je ale práce na novém lisu mnohem rychlejší, a tím i efektivnější pro proces servisu vozidla. Zařízení v olomouckém středisku ročně zkontroluje kolem dvou set podvozků. Tento typ měřicího lisu je první svého druhu u ČD. Pořízen bude i pro další servisní střediska.  
 


Průměrné hodnocení (0 hlasů): 0

Další články této rubriky

Na Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávekNa Dni dodavatelů se řešila kvalita i termíny dodávek

10.11.2024 - České dráhy v říjnu uspořádaly další setkání s výrobci nových vlaků, zástupci opravárenských firem i dodavateli náhradních dílů. Už 4. ročník Dne dodavatelů se zaměřil především na kvalitu a termíny dodávaných vozidel… »

Hrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotovaHrubá stavba velkorysého bubenského nádraží je hotova

28.10.2024 - Při jízdě vlakem z pražského Masarykova nádraží na Kralupy nad Vltavou si nejde nepovšimnout působivé stavby nového nádraží Praha-Bubny. Z celého dříve rozsáhlého kolejiště tamější stanice zbyla jediná kolej, která obloukem… »

Stav exteriérů Elefantů se zlepšil, na řadě jsou nyní interiéryStav exteriérů Elefantů se zlepšil, na řadě jsou nyní interiéry

22.10.2024 - Boj s vandalismem v jednotkách CityElefant jezdících v pražské aglomeraci je nesmírně nákladný, ale postupně se začíná vyplácet. Už nyní lze pozorovat výrazné zlepšení jejich venkovního vzhledu, série opatření proti útokům… »

 

Všechny články rubriky Provoz

 
 
Filtr pro třídění článků
Datum od
Datum do
Železničář číslo
Rubrika